24 februari 2017

Stickers huis-aan-huisverkopers

 

 Vijf consumentenverenigingen bonden vorig jaar de strijd aan met huis-aan-huisverkopers van gas- en elektriciteitscontracten. Het gaat om Test-Aankoop, de vzw Samenlevingsopbouw, het Brusselse informatiecentrum InforGazElec, de Federatie van de Bicommunautaire Maatschappelijke Diensten (FDMB) en het Waalse RWADE. De vijf hadden een sticker ontwikkeld die opdringerige verkopers moet afschepen. 

Mannen en vrouwen die ongewenst aanbellen en u een voordelig gas- of elektriciteitscontract trachten aan te smeren. Test-Aankoop en vier andere organisaties krijgen naar eigen zeggen vaak klachten over wat ze "oneerlijke praktijken" noemen. De klachten komen vooral van de grotere leveranciers, klinkt het.  Verkopers zouden vaak oudere mensen onder druk zetten om een contract te ondertekenen. Vaak gaat het ook om te dure contracten. Een sticker met daarop "STOP, geen verkoop aan de deur" naast de deurbel of op de brievenbus moet leurders ontmoedigen. Het negeren van die boodschap kan beschouwd worden als een agressieve handelspraktijk.  

Volgens de gegevens die mij werden verstrekt door minister Peeters, werden er tot einde augustus in totaal bijna 391.500 stickers verspreid:  

Test-Aankoop   335.000

Samenlevingsopbouw   22.000 

Infor GazElect   10.000 

Federatie van Bicommunautaire Maatschappelijke Diensten      4.000 

Réseau wallon pour l’accès durable à l’énergie  20.500 

Er zijn bij de FOD Economie geen meldingen binnengekomen over het negeren van deze sticker.

 

 

 

 

 

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. 

Twitter