27 februari 2017

Online verkoop zit in de lift

 

Online verloop zit enorm in de lift. Dit blijkt ook uit de cijfers die ik opvroeg bij minister Peeters. De stijging is duidelijk merkbaar in alle categorieën, maar zeker bij vrouwen en ouderen:

  

 

2015

2011

16 – 74-jarigen die voor privé gebruik goederen en diensten via internet kochten + 20 %

63%

52%

mannen + 15 %

64%

56%

vrouwen  + 27 %

61%

48%

16 – 24-jarigen + 20 %

74%

62%

25 – 34-jarigen + 15 %

81%

71%

35 – 44-jarigen + 17 %

76%

65%

45 – 54-jarigen + 24 %

64%

52%

55 – 64-jarigen + 32 %

46%

35%

65 – 74-jarigen + 55 %

25%

16%

 

 Volgens Comeos gaven de Belgen in 2015 in totaal 6,5 miljard euro uit aan online-aankopen. BeCommerce geeft aan dat de online-aankopen van producten en diensten in België tot 8,2 miljard euro opliepen in 2015. Volgens een raming van eCommerce Europe (waarvan BeCommerce de Belgische partner is), zou dit stijgen tot 9,6 miljard euro in 2016.

 Dit is de top 5 van de meest verkochte productgroepen: 

 

 

AD Statistiek

Comeos

 

2015

2015

2016

kleding en sportartikelen

47%

 

 

kleding

 

50%

48%

toeristische verblijfsaccomodatie

39%

 

 

overnachtingen

 

38%

36%

tickets voor evenementen

36%

31%

28%

schoenen

 

 

33%

vervoertickets

 

32%

 

huishoudgoederen

32%

 

 

boeken, tijdschriften, kranten

29%

32%

32%

In 2015 en 2016 werden respectievelijk 214 en 775 webshops gecontroleerd door de Economische Inspectie. Deze onderzoeken leidden in 2015 werden 4 processen-verbaal van waarschuwing en 122 pro justitia’s opgesteld en in 2016 tot 18 processen-verbaal van waarschuwing en 12 pro justitia's.

Zowel het aantal personen als het bestede bedrag zitten in stijgende lijn. Bij de ouderen steeg het aantal webshoppers met 55 procent. Er kan niet genoeg aandacht besteed worden aan een degelijke controle op de naleving van de specifieke verplichtingen voor internethandel en aan het opsporen van fraude via e-commerce.

 

 

 

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. 

Twitter