8 augustus 2017

Gedragscode voor opticiens al 42 keer ondertekend

 

De Algemene Professionele Opticiens- en Optometristenbond heeft een gedragscode ondertekend rond het correct informeren van klanten over prijs- en kwaliteitsverschillen van brilglazen. De code komt er als reactie op een onderzoek van Test-Aankoop uit 2015. Uit de antwoorden van de minister op mijn parlementaire vragen is gebleken dat België 3.828 erkende opticiens telt. Op 6 maart 2017 heeft de Economische Inspectie 38 toetredingsformulieren voor de gedragscode ontvangen, hiervan werden er vijf ondertekend in december 2016, 24 in januari en negen in februari 2017. Tot op heden werd de gedragscode 42 maal ondertekend.

 

De Economische Inspectie heeft de afgelopen vijf jaar 111 klachten ontvangen over opticiens:

  

Jaar

Aantal klachten

2012

16

2013

25

2014

30

2015

16

2016

24

Totaal

111

 

 

 

 

 

 

 

 De top 5 van de klachten ziet eruit als volgt:

  

Aard van de klacht

2012

2013

2014

2015

2016

Totaal

Misleidende reclame

5

10

3

2

5

25

Voldoet niet aan bestelling

1

2

3

3

2

11

Wettelijke garantie niet toegekend

1

1

3

 

3

8

Niet geleverd/niet verleend

1

 

2

1

4

8

Verandering van prijs / tarief

1

2

3

   

6

 

De voorbije vijf jaar heeft de Economische Inspectie 24 controles uitgevoerd bij opticiens:

  

Jaar

Aantal controles

2012

2

2013

8

2014

8

2015

6

Totaal

 

 

 

 

Dit leidde tot 2 processen-verbaal van waarschuwing en 3 projustitia’s werden opgesteld. 21 % van de controles bracht dus tot een inbreuk aan het licht.

De top 5 van de inbreuken ziet eruit als volgt:

 

Wetgeving

2012

2014

2015

Totaal

Uitverkopen (art. VI.22 t.e.m. VI.24 WER)

   

2

2

Promoties inzake prijzen (art. VI.18 t.e.m. VI.21 WER)

 

1

 

1

Overeenkomsten op afstand (art. VI.45 t.e.m. VI.63 WER)

 

1

 

1

Prijsaanduiding (art. VI.3 WER)

1

   

1

Totaal

1

2

2

5

 

Ik pleit ervoor dat de gedragscode voor opticiens zoveel mogelijk ingang zou vinden. De meeste opticiens verkopen brilglazen die het zicht van de klant accuraat corrigeren, maar voor de consumenten is het niet evident om modellen en prijzen met elkaar te vergelijken. De gedragscode kan een leidraad zijn voor opticiens om steeds de mogelijkheden op het vlak van glazen te bespreken met de klant, zoals ontspiegeling, kraswerende lagen of het verschil tussen een enkelvoudige en multifocale bril. Daarnaast krijgt de consument altijd een gratis offerte en prijsvergelijking aangeboden en de nodige info over de garantie.

 

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. 

Twitter