25 april 2017

Gedragscode voor faire handelsrelaties is succes

 

Het Belgisch Ketenoverleg agrovoeding is een privaat initiatief dat verschillende Belgische representatieve beroepsorganisaties samenbrengt, waaronder BEMEFA (Beroepsvereniging van de mengvoederfabrikanten),  het AGROFRONT(Algemeen Boerensyndicaat, Boerenbond en Fédération Wallonne de l’Agriculture),  FEVIA (federatie van de Belgische voedingsindustrie), maar ook COMEOS, UNIZO en UCM die de handelssector vertegenwoordigen.

Het Ketenoverleg heeft ook de gedragscode die voorziet dat er jaarlijks verslag wordt uitgebracht, zonder naamsvermelding van de bedrijven die het slachtoffer zijn van een oneerlijke handelspraktijk of de vermeende dader zijn in zo'n geschil. Uit deze cijfers blijkt dat er weinig klachten binnenkwamen bij het Ketenoverleg:

 

2011

4

2012

4

2013

6

2014

3

2015

1

2016

3

 

De afgehandelde klachten werden opgelost, bleken in overeenstemming met de code, of er werden besprekingen opgestart voor oplossing van de betwisting door een sectorale aanpak:

 

2011

  • 4 incidenten die betrekking hadden op een eenzijdige wijziging van de contractvoorwaarden.

 

2012

 

  • Extreme prijskortingen door retailers
  • Respecteren van de leveringscontracten door toeleveranciers
  • Recall die onnodig grote proporties aangenomen heeft
  • Nieuwe contracten met de aanrekening van allerhande nieuwe kosten aan de leveranciers

 

2013

 

  • Vergelding ingevolge slechte communicatie rond terugroeping
  • Tussenkomst in margeverlies
  • Aanrekening van promotiekosten
  • Aanrekening van kosten voor communicatiecampagne
  • Algemene weigering van enige prijsaanpassing voor leveranciers van vlees
  • Aanrekening van nieuwe logistieke kosten aan leveranciers

 

 2014

 

  • Verlenging van de betalingstermijn
  • Algemene weigering van enige prijsaanpassing voor leveranciers van vlees;
  • Aanrekening van nieuwe logistieke kosten voor leveranciers.

 

 2015

 

  • Verplichte aanlevering van productinformatie via één dataoperator

 

2016

 

  • Verplicht gebruik van promotie-uitstallingen op wieltjes (display dollies) van één aanbieder
  • Kost van online platform voor aanlevering van productspecificaties
  • Onderbreking van melkophaling

  

Uit onderstaande cijfers blijkt ook dat er reeds een pak bedrijven de gedragscode hebben ondertekend: reeds 1.373 bedrijven ondertekenden de gedragscode.

  

 

veevoederindustrie

Verwerking

Retail

Totaal

2011

42

166

13

221

2012

42

166

13

221

2013

42

166

14

222

2014

42

166

16

224

2015

42

166

16

224

2016

42

203

16

261

 

 

 

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. 

Twitter