24 maart 2017

Fraude door reclameronselaars met meer dan de helft gedaald

 

De Economische Inspectie heeft vorig jaar respectievelijk 466 klachten ontvangen in verband met bedrijvengidsen en domeinnamen. Dit blijkt uit het antwoord op mijn schriftelijke vraag aan minister van Consumentenzaken, Kris Peeters (CD&V).  In vergelijking met 5 jaar geleden was dit nog een ware plaag, in 2012 waren er maar liefst 1.100 klachten bij de Economische inspectie, terwijl er vorig jaar nog maar 466 waren. Consumentenrechtexperte Leen Dierick ijvert al jaren om op te treden tegen deze problematiek. Haar oproep bleef niet ongehoord, de Economische inspectie zette de laatste 5 jaar dan ook werkelijk in op het bestrijden van frauduleuze reclameronselaars en werkte dit uit als één van haar prioriteiten.

De banken zijn aandachtiger geworden voor het fenomeen en blokkeren sneller bankrekeningnummers. Ook kan de Economische Inspectie zich voortaan beroepen op specifieke wetsartikelen die reclameronselaars strafrechtelijk aanpakken. Enkele belangrijke reclameronselaars werden strafrechtelijk vervolgd waarbij straffen uitgesproken werden tot 5 jaar effectieve gevangenisstraf. De Economische Inspectie werkte ook actief samen met politionele diensten en parketten bij de aanpak van het probleem.

Deze gecombineerde aanpak op zowel repressief als preventief vlak heeft ertoe geleid dat voor het eerst sinds 2002 de Economische Inspectie sinds juli 2016 geen meldingen meer ontving betreffende reclameronselaars die gevestigd zijn in België of een Belgisch bankrekeningnummer voor reclameronselarij gebruikten.

 

 

 

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. 

Twitter