21 augustus 2017

311 meldingen over tekortkomingen bij identificatie van ondernemingen

 

Bij aankoop van goederen online kunnen consumenten te maken krijgen met onbetrouwbare verkopers. Om oplichting op het internet te voorkomen is het belangrijk dat de contactgegevens van de onderneming gemakkelijk terug te vinden zijn op de website. Daarnaast kan men ook nagaan of de onderneming een ondernemingsnummer heeft en door wie en wanneer de domeinnaam van de website geregistreerd werd. Ook moet de consument opletten met een “.be”-webadres aangezien dit niet noodzakelijk een Belgische site is.

Uit het antwoord van de minister op mijn parlementaire vraag is gebleken dat de Economische Inspectie de laatste 5 jaar 311 meldingen heeft ontvangen over websites met tekortkomingen op het vlak van de identificatie van de onderneming. 

  

Jaar

Aantal controles

2012

61

2013

53

2014

67

2015

78

2016

52

totaal

311

De 311 meldingen die de Economische Inspectie de voorbije 5 jaar heeft ontvangen, hebben aanleiding gegeven tot 257 controles, waarvan 41 in 2016. Die 257 controles hebben geleid tot 78 processen-verbaal van waarschuwing, waarvan 15 in 2016, en 41 pro justitia’s, waarvan 6 in 2016.

De Economische Inspectie controleert eveneens systematisch de volledige aanwezigheid van de verplichte gegevens op de websites van de ondernemingen die het onderwerp uitmaken van een controle in het kader van de algemene onderzoeken. In dit kader hebben 3290 controles plaatsgevonden in 2016. Deze controles hebben geleid tot het opstellen van 1621 processen-verbaal van waarschuwing en 234 PJ’s omwille van tekortkomingen op dit vlak.

De vaststelling dat de helft (49 %) van de controles heeft geleid tot het opstellen van een PV en 7 % tot een pro justitia gebiedt ons uiterst waakzaam te blijven. Ik sta achter de sensibiliseringsactie van de FOD Economie over vijf vormen van bedrog (fraude via valse Facebook-accounts, doorverkoopsites van tickets, bedrijvengidsen, valse loterijen en facturen voor niet-bestelde pakjes) in het format van YouTube-video’s. De video’s werden samen meer dan 140.000 keer bekeken, ik hoop dat dit aantal nog toeneemt.

 

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. 

Twitter