Klachten over slotenmakers spectaculair gestegen 19 september 2017

 
Je stapt de deur uit, trekt ze in het slot en dan besef je het plots: je sleutel ligt nog binnen. Alleen een slotenmaker kan je op dat moment uit de nood helpen. Maar helaas, lang niet alle slotenmakers blijken eerlijke ondernemers. Steeds vaker krijgen mensen een rekening gepresenteerd die tot tien keer hoger is dan normaal. Vooral oudere mensen krijgen deze hoge rekeningen voorgeschoteld. De facturen zijn vaak ook uiterst vaag, en voor malafide slotenmakers is het eenvoudig om na het vervangen van een slot een sleutel bij te houden en deze met adreskaartje aan een of andere dievenbende te verkopen. Test-Aankoop waarschuwde in het verleden reeds voor slotenmakers die hun klanten oplichten met absurd hoge facturen. De consumentenorganisatie kreeg hierover steeds meer klachten te verwerken. Lees meer
 
 

Controle op energielabels 8 september 2017

 
Begin oktober 2015 kondigde minister Peeters aan dat de FOD Economie in de toekomst meer zou gaan controleren of fabrikanten van elektrische toestellen wel de juiste informatie geven aan consumenten. Op dat moment was immers gebleken dat zes op de tien energielabels op elektrische toestellen niet betrouwbaar waren. Volgens de Economische Inspectie zou de oorzaak van het probleem zijn dat producenten zelf testen hoeveel energie hun toestellen verbruiken, en dat de FOD te weinig tijd, manschappen en middelen heeft om alle toestellen die op de markt komen onder de loep te nemen. Lees meer
 
 

Factuurfraude leverde fraudeurs al meer dan half miljoen op 21 augustus 2017

 
Sinds april 2016 tot maart dit jaar heeft de Economische Inspectie 215 meldingen ontvangen over vervalste facturen. Slechts in 50 van de 215 gevallen werd door het slachtoffer van de vervalste factuur informatie gegeven over zijn geleden schade. In totaal betrof het een bedrag van 549.111 euro, hetgeen neerkomt op een gemiddeld bedrag van 10.982 euro. Het hoogst betaalde bedrag bedroeg 172.520,61 euro, het laagste 195 euro. Dit blijkt uit cijfers die ik opvroeg bij partijgenoot en minister van Consumentenzaken, Kris Peeters. Aangezien slechts een vierde het bedrag van de geleden schade doorgaf is de werkelijke schade veel groter. Ondanks de sensibiliseringscampagnes rond factuurfraude is dit een vorm van fraude waar we blijvend alert moeten voor zijn. Lees meer
 
 

311 meldingen over tekortkomingen bij identificatie van ondernemingen 21 augustus 2017

 
Bij aankoop van goederen online kunnen consumenten te maken krijgen met onbetrouwbare verkopers. Om oplichting op het internet te voorkomen is het belangrijk dat de contactgegevens van de onderneming gemakkelijk terug te vinden zijn op de website. Daarnaast kan men ook nagaan of de onderneming een ondernemingsnummer heeft en door wie en wanneer de domeinnaam van de website geregistreerd werd. Ook moet de consument opletten met een “.be”-webadres aangezien dit niet noodzakelijk een Belgische site is.Uit het antwoord van de minister op mijn parlementaire vraag is gebleken dat de Economische Inspectie de laatste 5 jaar 311 meldingen heeft ontvangen over websites met tekortkomingen op het vlak van de identificatie van de onderneming.  Lees meer
 
 

Eiercrisis 10 augustus 2017

 
De laatste dagen is het eierschandaal niet meer weg te denken uit het nieuws. Zeker niet toen onlangs duidelijk werd dat er ook in Belgische eieren fipronil teruggevonden is. Maar de hele kwestie sleept al veel langer aan. Wie wist wat wanneer? Heeft iedereen zijn job correct gedaan? En kunnen we nu weer zorgeloos eieren eten? Ik stelde hierover vragen aan ministers De Block en Ducarme tijdens de spoedbijeenkomst van de bevoegde parlementaire commissie. Lees meer
 
 

Pagina's

 

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief. 

Twitter